Temat roli dyrektora marketingu został poruszony podczas jednego z odcinków serii O Marketingu bez Pitolenia, w którym CEO Imaggo, Maciej Ciesielski rozmawiał z jednym z naszych zewnętrznych dyrektorów marketingu, Karolem Łykowskim o tym kiedy i komu potrzebna jest ta usługa. Nagrany przez nas wywiad przedstawia same konkrety, a poniższy artykuł jest jego dopełnieniem. Dowiedz się więcej ? https://imaggo.pl/blog/dyrektor-marketingu-komu-i-kiedy-jest-potrzebny/
Dlaczego warto rozważyć zatrudnienie zewnętrznego dyrektora marketingu?
Świat marketingu jest dzisiaj skomplikowany i konkurencyjny jak nigdy wcześniej. Pojawia się dużo nowych rozwiązań, które ułatwiają osiąganie lepszych wyników, ale ich niewłaściwe zastosowanie może spowodować straty czasu i budżetu.
Zewnętrzny Dyrektor Marketingu wnosi do firmy wartość w postaci wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Jest partnerem dla zarządu i mentorem dla zespołu. Pomaga w rekrutacji właściwych pracowników i znajdowaniu rzetelnych wykonawców. Dzięki niemu zarząd/właściciele mogą skupić się na właściwych działaniach, zamiast analizować i kontrolować pracowników i zewnętrznych partnerów jak np. agencje marketingowe.
Czym różni się skorzystanie z pomocy zewnętrznego dyrektora marketingu od zatrudnienia własnego? To przede wszystkim optymalizacja kosztów i czasu. Proces rekrutacji doświadczonego człowieka (o którego dzisiaj niełatwo) jest bardzo czasochłonny i drogi. Stawki specjalistów tego pokroju są przeważnie wysokie (a trzeba pamiętać też o kosztach HR-owych!). Poza tym, w wielu firmach typu MŚP lepiej sprawdzi się po prostu ktoś dostępny, ale niekoniecznie na pełnym etacie.
Czym zajmuje się taka osoba?
- analiza bieżącej sytuacji w firmie
- wytyczenie celów marketingowych prowadzących do osiągnięcia celów biznesowych
- opracowanie planu/strategii marketingowej
- wsparcie w rekrutacji pracowników i w znajdowaniu zewnętrznych wykonawców
- mentoring zespołu
- stała analiza działań/raportów zespołu i zewnętrznych wykonawców
- doradztwo strategiczne dla zarządu
- pomoc w planowaniu budżetu marketingowego
- prezentowanie nowych możliwości osiągania celów marketingowych
- kontrola kluczowych wskaźników efektywności (KPI)
Od czego zacząć pracę na danych? Należy sprecyzować, które dane pozwolą nam na realizację naszych celów i dzięki którym uda nam się podejmować lepsze decyzje. Zacznijmy jednak od CACu.
Dla kogo jest ta usługa?
1. Małe firmy, które chcą wykorzystać marketing jako dźwignię do rozwoju — potrzebujące doświadczonego doradcy dla zarządu lub młodszego specjalisty. Zewnętrzny dyrektor marketingu weźmie odpowiedzialność za plan i pomoże egzekwować właściwe działania od partnerów i pracowników.
2. Średnie i duże firmy, które posiadają zespół marketingowy (lub pracują z agencją), ale potrzebują konsultanta z dużym doświadczeniem, który pomoże podjąć właściwe decyzje i zwiększać skuteczność prowadzonych działań. Przy okazji zadba o interes firmy i osiąganie celów biznesowych.
3. Nowe firmy/marki, które niewiele wiedzą o marketingu i chcą rozpędzić sprzedaż od samego początku, nie tracąc czasu i zasobów na niewłaściwe działania.
4. Początkujący przedsiębiorcy, którzy chcą w przemyślany sposób wykorzystać pierwszy budżet marketingowy na odpowiednio dobrane działania wizerunkowe (logo, branding, strona internetowa).
Dlaczego warto skorzystać z takiej usługi?
Przez zatrudnienie zewnętrznego dyrektora marketingu zwiększasz skuteczność prowadzonych działań marketingowych i efektywność zespołu marketingowego. Oszczędzasz czas na procesie rekrutacyjnym i pieniądze na kosztach HR-owych. Masz też pewność, że budżet marketingowy jest właściwie wydawany, a ty nie podejmujesz błędnych decyzji po omacku.
Jakie problemy najczęściej rozwiązuje zewnętrzny dyrektor marketingu?
Brak:
❌ społeczności wokół marki
❌ planu/strategii marketingowej
❌ świadomości o skuteczności pracowników lub partnerów
❌ monitorowania skuteczności działań i raportowania właściwych wskaźników do zarządu
Niska:
? lojalność klienta
? wartość klienta w czasie (Lifetime Value)
? jakość klienta
?ilość zapytań ofertowych
? sprzedaż
Oraz:
⛔️ nieodpowiedni wizerunek marki / firmy
⛔️ wysokie koszty pozyskania klientów
Czy zamiast zewnętrznego dyrektora marketingu mogę skorzystać z agencji marketingowej?
W interesie firmy jest oddzielenie pracy doradczej od wdrożeniowej, aby mieć pewność, że planowane i realizowane działania będą zgodne z jej interesami i celami.
Ile to kosztuje?
W przypadku usługi zewnętrznego dyrektora marketingu należy liczyć się z kosztem około 1500-3000 zł miesięcznie.
Jak wybrać zewnętrznego dyrektora marketingu?
Taka osoba powinna posiadać doświadczenie:
- w pracy w marketingu — minimum 6-7 lat
- wytyczenie celów marketingowych prowadzących do osiągnięcia celów biznesowych
- na Twoim rynku — inaczej wygląda marketing B2B, inaczej B2C, a inaczej ten skierowany do sektora publicznego
- w Twojej branży
- w zarządzaniu dużymi budżetami marketingowymi
- w zarządzaniu zespołami marketingowymi
Poza tym powinna swobodnie poruszać się w różnych obszarach marketingu — tak internetowym jak i offline. Jej skuteczność powinna być poparta konkretnymi wynikami.
Potrzebujesz zewnętrznego dyrektora marketingu?
Umów się na bezpłatną konsultację, podczas której wspólnie ocenimy czy możemy wesprzeć Twoją firmę w ramach takiej usługi.