Zewnętrzny dyrektor marketingu – jak to działa?

Rolą dyrektora marketingu jest podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów związanych z marketingiem firmy — Czy da się więc outsource’ować tak kluczowe stanowisko? Oczywiście! Z artykułu dowiesz się, kim jest zewnętrzny dyrektor marketingu, kto może skorzystać najwięcej na tej usłudze i w jaki sposób taka osoba może pomóc w rozwoju firmy.

Temat roli dyrektora marketingu został poruszony podczas jednego z odcinków serii O Marketingu bez Pitolenia, w którym CEO Imaggo, Maciej Ciesielski rozmawiał z jednym z naszych zewnętrznych dyrektorów marketingu, Karolem Łykowskim o tym kiedy i komu potrzebna jest ta usługa. Nagrany przez nas wywiad przedstawia same konkrety, a poniższy artykuł jest jego dopełnieniem. Dowiedz się więcej ? https://imaggo.pl/blog/dyrektor-marketingu-komu-i-kiedy-jest-potrzebny/

Dlaczego warto rozważyć zatrudnienie zewnętrznego dyrektora marketingu?

Świat marketingu jest dzisiaj skomplikowany i konkurencyjny jak nigdy wcześniej. Pojawia się dużo nowych rozwiązań, które ułatwiają osiąganie lepszych wyników, ale ich niewłaściwe zastosowanie może spowodować straty czasu i budżetu.

Zewnętrzny Dyrektor Marketingu wnosi do firmy wartość w postaci wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Jest partnerem dla zarządu i mentorem dla zespołu. Pomaga w rekrutacji właściwych pracowników i znajdowaniu rzetelnych wykonawców. Dzięki niemu zarząd/właściciele mogą skupić się na właściwych działaniach, zamiast analizować i kontrolować pracowników i zewnętrznych partnerów jak np. agencje marketingowe.

Czym różni się skorzystanie z pomocy zewnętrznego dyrektora marketingu od zatrudnienia własnego? To przede wszystkim optymalizacja kosztów i czasu. Proces rekrutacji doświadczonego człowieka (o którego dzisiaj niełatwo) jest bardzo czasochłonny i drogi. Stawki specjalistów tego pokroju są przeważnie wysokie (a trzeba pamiętać też o kosztach HR-owych!). Poza tym, w wielu firmach typu MŚP lepiej sprawdzi się po prostu ktoś dostępny, ale niekoniecznie na pełnym etacie.

Czym zajmuje się taka osoba?

Zewnętrzny Dyrektor Marketingu pomaga stworzyć i realizować strategię marketingową prowadzącą do realizacji ustalonych celów firmy. Takimi działaniami mogą być:

  • analiza bieżącej sytuacji w firmie
  • wytyczenie celów marketingowych prowadzących do osiągnięcia celów biznesowych
  • opracowanie planu/strategii marketingowej
  • wsparcie w rekrutacji pracowników i w znajdowaniu zewnętrznych wykonawców
  • mentoring zespołu
  • stała analiza działań/raportów zespołu i zewnętrznych wykonawców
  • doradztwo strategiczne dla zarządu
  • pomoc w planowaniu budżetu marketingowego
  • prezentowanie nowych możliwości osiągania celów marketingowych
  • kontrola kluczowych wskaźników efektywności (KPI)

Od czego zacząć pracę na danych? Należy sprecyzować, które dane pozwolą nam na realizację naszych celów i dzięki którym uda nam się podejmować lepsze decyzje. Zacznijmy jednak od CACu.

Dla kogo jest ta usługa?

Zanim zaczniesz poszukiwania właściwego partnera, sprawdź, czy ta usługa jest na pewno dla Ciebie. Na zewnętrznym dyrektorze marketingu najbardziej skorzystają:

1. Małe firmy, które chcą wykorzystać marketing jako dźwignię do rozwoju — potrzebujące doświadczonego doradcy dla zarządu lub młodszego specjalisty. Zewnętrzny dyrektor marketingu weźmie odpowiedzialność za plan i pomoże egzekwować właściwe działania od partnerów i pracowników.

2. Średnie i duże firmy, które posiadają zespół marketingowy (lub pracują z agencją), ale potrzebują konsultanta z dużym doświadczeniem, który pomoże podjąć właściwe decyzje i zwiększać skuteczność prowadzonych działań. Przy okazji zadba o interes firmy i osiąganie celów biznesowych.

3. Nowe firmy/marki, które niewiele wiedzą o marketingu i chcą rozpędzić sprzedaż od samego początku, nie tracąc czasu i zasobów na niewłaściwe działania.

4. Początkujący przedsiębiorcy, którzy chcą w przemyślany sposób wykorzystać pierwszy budżet marketingowy na odpowiednio dobrane działania wizerunkowe (logo, branding, strona internetowa).

Dlaczego warto skorzystać z takiej usługi?

Przez zatrudnienie zewnętrznego dyrektora marketingu zwiększasz skuteczność prowadzonych działań marketingowych i efektywność zespołu marketingowego. Oszczędzasz czas na procesie rekrutacyjnym i pieniądze na kosztach HR-owych. Masz też pewność, że budżet marketingowy jest właściwie wydawany, a ty nie podejmujesz błędnych decyzji po omacku.

Jakie problemy najczęściej rozwiązuje zewnętrzny dyrektor marketingu?

Najczęstszymi problemami, przy których może pomóc zewnętrzny dyrektor marketingu to:

Brak:
❌ społeczności wokół marki
❌ planu/strategii marketingowej
❌ świadomości o skuteczności pracowników lub partnerów
❌ monitorowania skuteczności działań i raportowania właściwych wskaźników do zarządu

Niska:
? lojalność klienta
? wartość klienta w czasie (Lifetime Value)
? jakość klienta
?ilość zapytań ofertowych
? sprzedaż

Oraz:
⛔️ nieodpowiedni wizerunek marki / firmy
⛔️ wysokie koszty pozyskania klientów

Czy zamiast zewnętrznego dyrektora marketingu mogę skorzystać z agencji marketingowej?

Agencja marketingowa jest narzędziem i wsparciem dyrektora marketingu. Ma za zadanie realizowanie planu i celi przez niego wyznaczonych. Może doradzać, ale nie powinna być odpowiedzialna za kreowanie planu i strategii. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja kiedy agencja dysponuje zasobami i zapleczem, które jest w stanie wesprzeć klienta w tym zakresie.

W interesie firmy jest oddzielenie pracy doradczej od wdrożeniowej, aby mieć pewność, że planowane i realizowane działania będą zgodne z jej interesami i celami.

Ile to kosztuje?

Zatrudnienie wewnętrznego dyrektora marketingu to przynajmniej 12 000 – 15 000 zł miesięcznie. Aby wydatek ten realnie się zwrócił warto mieć budżet marketingowy sięgający minimum 5 krotności tej kwoty.

W przypadku usługi zewnętrznego dyrektora marketingu należy liczyć się z kosztem około 1500-3000 zł miesięcznie.

Jak wybrać zewnętrznego dyrektora marketingu?

„Specjalistów” od marketingu na rynku nie brakuje. Jakie kryteria warto wziąć pod uwagę, aby zminimalizować ryzyko powierzenia swojego budżetu niewłaściwej osobie?

Taka osoba powinna posiadać doświadczenie:

  • w pracy w marketingu — minimum 6-7 lat
  • wytyczenie celów marketingowych prowadzących do osiągnięcia celów biznesowych
  • na Twoim rynku — inaczej wygląda marketing B2B, inaczej B2C, a inaczej ten skierowany do sektora publicznego
  • w Twojej branży
  • w zarządzaniu dużymi budżetami marketingowymi
  • w zarządzaniu zespołami marketingowymi

Poza tym powinna swobodnie poruszać się w różnych obszarach marketingu — tak internetowym jak i offline. Jej skuteczność powinna być poparta konkretnymi wynikami.

Potrzebujesz zewnętrznego dyrektora marketingu?

Jeżeli zastanawiasz się, jak zewnętrzny dyrektor marketingu może pomóc Ci w skutecznym rozwijaniu firmy i sprzedaży — chętnie porozmawiamy i odpowiemy na Twoje pytania.

Umów się na bezpłatną konsultację, podczas której wspólnie ocenimy czy możemy wesprzeć Twoją firmę w ramach takiej usługi.

Autor

Piotr Frączkowski

Data dodania

17 gru, 2021

Zobacz podobne wpisy blogowe

Strategia i doradztwo

Kampanie reklamowe

Social media & content marketing

Strony www

ADRES

Pomorski Park Technologiczno-Naukowy w Gdyni
81-451, Aleja Zwycięstwa 96/98 Gdynia, Budynek 2, F12

NAPISZ DO NAS

wspolpraca@imaggo.pl

ZADZWOŃ DO NAS

+48 534 912 392

Polityka prywatności