1. Cel
Korzystając z Analyticsa konieczne ustaw swoje cele. GA może dostarczać nam niezwykle istotne dane dotyczące naszych potencjalnych klientów ale dopiero, kiedy powiążemy je z celami, zaczniemy wykorzystywać pełen potencjał tego narzędzia.
Jakie będą to cele, zależy tylko od Ciebie. Analytics rozróżnia 4 podstawowe typy celów:
- lokalizacja docelowa;
- czas trwania;
- strony/ekrany na sesję;
- zdarzenie.
Aby ustawić cele, przejdź do ➡ „administracja” ➡ „widok danych” (3 kolumna) ➡ „cele”.
2. Dane demograficzne
Podstawowa informacja dotycząca osób odwiedzających Twoją stronę to dane demograficzne, czyli wiek i płeć. Są to dane szczególnie istotne w zestawieniu z informacjami, o tym kto z nich kupuje, czyli realizuje cele sprzedażowe. W ten sposób dowiadujesz się, jaka grupa jest najaktywniejsza zakupowo i pod którą warto przygotowywać kolejne działania sprzedażowe, dostosowując do nich treści i komunikację wizualną.
Aby znaleźć te dane, przejdź do ➡ „odbiorcy” ➡ „dane demograficzne”.
3. Częstotliwość wizyt
Z zakładki tej nie tylko dowiesz się, ilu masz nowych, a ilu powracających odbiorców, ale także, jak wielu z Twoich odbiorców wraca regularnie oraz jak często to robią.
Aby znaleźć te dane, przejdź do ➡ „odbiorcy” ➡ „zachowanie” ➡ „częstotliwość wizyt”.
4. Kategoria urządzeń
Dowiesz się tutaj, z jakiego rodzaju urządzeń korzystają Twoi odbiorcy, wchodząc na Twoją stronę www. Czy większość będzie stanowił komputer, telefon, czy tablet. Obecnie niemal wszędzie, bez względu na branżę dominuje ruch mobilny. Jednak w wielu przypadkach (jeśli mamy podpięte cele) możemy zaobserwować rozbieżność w ostatnim etapie procesu sprzedaży. Wciąż dość często, mimo wcześniejszego przeglądania stron na telefonie, do zakupu dochodzi na komputerze. Niemniej jednak obserwujemy tendencję wzrostową, jeśli chodzi o ilość zakupów robionych na urządzeniach mobilnych, względem lat poprzednich.
Tu jednak kryje się jeszcze jedna informacja. Projektując strony internetowe, przeważnie robimy to na komputerach o wielkich ekranach, podczas gdy coraz więcej odbiorców (u naszych klientów często nawet 80-90% osób) ogląda strony na telefonie. W takiej sytuacji warto zastanowić się, czy jest ona równie funkcjonalna i intuicyjna na telefonie, co na komputerze.
Aby znaleźć te dane, przejdź do ➡ „odbiorcy” ➡ „ruch mobilny”.
5. Aktywuj Google Signal
Google Signal to narzędzie w ramach Analyticsa, które jeszcze efektywniej zbiera dane o użytkownikach, którzy włączyli w ustawieniach swoich kont opcję „personalizacja reklam”, a z internetu korzystają, używając różnych urządzeń. Krótko mówiąc, GS to personalizacja Twoich reklam i cross device.
Co oznacza to dla Ciebie? Narzędzie to pozwoli Ci dokładnie przyjrzeć się procesowi zakupowemu Twoich klientów. Dowiesz się dzięki niemu, z jakich urządzeń korzystają Twoi klienci w pierwszym kontakcie z Twoją stroną, na jakich ją przeglądają, a finalnie dokonują zakupu. Jest to bardzo istotna wiedza, bo dzięki niej poznasz całą ścieżkę od “nowego użytkownika” do „klienta”. Pozwoli Ci to na jeszcze lepsze, bardziej spersonalizowane dopasowanie reklam do Twoich użytkowników.
Aby znaleźć te dane, przejdź do ➡ „administracja” ➡ „informacje o śledzeniu” (2 kolumna) ➡ „gromadzenie danych”.
6. Ruch na stronie
Aby znaleźć te dane, przejdź do ➡ „pozyskanie” ➡ „cały ruch” ➡ „kanały”.