Grunt to mieć gadane: dlaczego potrzebujesz copywritingu sprzedażowego.

Wyobraź sobie, że wypuszczasz w świat nową usługę. Opracowana technologia pozwala Ci na zaproponowanie konkurencyjnej ceny, zadbałeś również o wysoką jakość obsługi i zainwestowałeś w sesję produktową. Aktywujesz stronę z usługą, napisałeś nawet krótki tekst, typu: „sprzedajemy x za y zł” i… nic się nie dzieje. Dlaczego? Zabrakło Ci pomostu pomiędzy klientem a oferowanym dobrem. Łącznikiem tym jest copywriting sprzedażowy.

Copywriting sprzedażowy, nazywany również tekstami sprzedażowymi czy perswazyjnymi, to storytellingowe treści, które towarzyszą ofercie i za pomocą różnych historii przekonują do niej. Dobre treści są jak drogowskazy dla klienta-podróżnika. Kierują go na każdym etapie wycieczki; od przyciągnięcia wzroku i wzbudzenia zainteresowania przez rozwianie wątpliwości oraz rozbudzenie pragnień o nowym życiu z Twoją usługą, aż po sprzedaż i opiekę posprzedażową.

W niniejszym artykule przyjrzymy się punktom styku klienta z tekstem. Opowiemy Ci o wyróżnikach skutecznych tekstów sprzedażowych. Dowiesz się również, jaką rolę w sprzedaży odgrywają poszczególne segmenty copywritingu, takie jak: social selling, FAQ, artykuły blogowe czy newslettery.

Copywriting – czym powinien być?

Copywriting to sztuka nakłaniania odbiorców do podjęcia jakiejś akcji. W przypadku tekstów sprzedażowych – do kupna produktu lub usługi. Ale celem może być również udostępnienie treści, skomentowanie postu, zapisanie się do newslettera czy wiele innych, korzystnych z punktu widzenia firmy, czynności.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, treść to pomost pomiędzy klientem a produktem. Warto jednak zaznaczyć, że każdy odbiorca ma inne upodobania i potrzeby. Jedni uwielbiają nonszalancko przechadzać się po drewnianej kładce wśród dzikiej natury. Inni wolą pokonywać trasę dorożką, która z gracją przejeżdża przez elegancki, murowany most.

Metafora ta ma Ci unaocznić jedno – dobry tekst sprzedażowy musi koncentrować się na kliencie; jego upodobaniach estetycznych, pragnieniach i wizji przyszłości, do jakiej dąży. W copywritingu sprzedażowym ważne jest także używanie sugestywnego języka, który skupia się na korzyściach dla potencjalnego klienta. Koncepcja ta opiera się na badaniach z dziedziny neuromarketingu, który zajmuje się badaniem wpływu zmysłów na decyzje zakupowe. Reklama powinna być ukierunkowana na potrzeby klienta i podkreślać korzyści, jakie będzie miał po dokonaniu zakupu.

Copywriting to gra mentalna, dyskusja z tym, co klientowi chodzi po głowie. Jeżeli odbiorca nie rozumie oferty – rolą osoby piszącej tekst jest wcielenie się w przewodnika i wyjaśnienie każdej zawiłości. Z kolei, jeśli klient Ci nie ufa i nie jest przekonany co do skuteczności usługi – warto opisać testy oferty czy posłużyć się tzw. social proof. Zadaniem copywritera jest rozwianie wątpliwości, a także udowodnienie klientowi, że obietnice zostaną spełnione.

Cała reszta to dodatki, choć nie warto im odejmować ważności, bowiem ich pominięcie może skutkować złym odbiorem treści. Copywriting sprzedażowy powinien się zatem wyróżniać także:

  • Przejrzystością

Twoi klienci są rozproszeni różnymi bodźcami. Warto również dodać, że według badania przeprowadzonego przez Microsoft Corp. przeciętny czas skupienia się czytelnika na jednym tekście wynosi zaledwie 15 sekund, a już po 5 sekundach ponad połowa czytelników przerywa lekturę i przeskakuje do kolejnego tekstu lub strony internetowej. Dlatego to niezwykle ważne, by dbać o klarowność tekstu. Stosuj krótkie zdania, wyróżniki i wypunktowania, które poprawiają czytelność.

  • Autentycznością

Utarte i popularne wezwania do działania, takie jak „kup teraz” czy „zarejestruj się”, często są ignorowane przez odbiorców, którzy natknęli się na nie wiele razy wcześniej. W efekcie powodują one „ślepotę reklamową”, czyli ignorowanie treści reklamowych w ogóle. Ponadto stosowanie słów-wytrychów może wpłynąć na zaufanie klientów do marki, którzy uznają ją za mało oryginalną lub kreatywną.

  • Solidną redakcją

Redakcja pozwala na wykrycie i poprawienie błędów technicznych, takich jak literówki, błędne linki czy niepoprawnie wstawione grafiki. Dzięki temu tekst jest bardziej czytelny i przystępny dla odbiorcy, a marka nie traci dobrej reputacji.

Copywriting sprzedażowy – czym nie powinien być?

Jakie są najczęstsze błędy, które popełniają początkujący copywriterzy lub osoby oddelegowane do pisania treści w firmie? Oto kilka z nich:

  • Teksty skupione na produkcie i firmie

Wydawałoby się, że to nic złego, ostatecznie zależy Ci przecież na tym, by klient polubił markę i zainteresował się ofertą, a “autopromocja nie hańbi”. Warto jednak zaznaczyć, że Twój klient nie kupuje produktów. On inwestuje w ważne dla niego wartości, a Ty musisz mu pokazać, że znajdzie je w Twojej ofercie. Dlatego ważne jest, aby copywriting był skoncentrowany na potrzebach i pragnieniach odbiorców i roztaczał przed nimi wizję lepszego życia oraz konkretnych korzyści.

  • Teksty trudne do zrozumienia

Wielkie skomplikowanie i język branżowy to koszmar dla specjalistów, którzy tkwią w swojej dziedzinie na co dzień. Po prostu tracą poczucie, że słowa takie jak Continuous Integration, Agile czy Containerization mogą być dla kogokolwiek trudne do zrozumienia. To zmora nie tylko w branży IT, podobne błędy można znaleźć w ofertach firm z każdej dziedziny.

Słownictwo branżowe w copywritingu może być dla odbiorców nie do przełknięcia, prowadząc do utraty zaufania i negatywnych skojarzeń z Twoją firmą. Lepiej postawić na jasny i prosty język, a jeśli musisz użyć technicznego zwrotu — wyjaśnij go w prosty sposób, żeby nie odstraszyć swoich potencjalnych klientów.

  • Przerost treści nad formą

To błąd polegający na zbyt dużym nasyceniu tekstu informacjami, przez co traci on swoją klarowność i skuteczność. Według badań przeprowadzonych przez Nielsen Norman Group, użytkownicy internetu przeciętnie czytają tylko 20-28% tekstu na stronie, co oznacza, że większość informacji jest pomijana. Dlatego kluczowe jest zachowanie umiaru i dostarczenie tylko najważniejszych informacji w sposób przystępny i zachęcający, aby przyciągnąć uwagę i zainteresować odbiorców.

Atrybuty i cele skutecznych treści sprzedażowych w poszczególnych formatach

Wróćmy do metafory mostu. W zależności od tego, gdzie powstanie konstrukcja, inżynierowie wykorzystują inne techniki i budulec. Podobnie jest z copywritingiem sprzedażowym. Skuteczne treści perswazyjne nie mogą być oderwane od przestrzeni, w jakiej się znajdują czy celu, do którego mają doprowadzić. Przyjrzyjmy się kilku najpopularniejszym.

  • Social selling (sprzedaż w Social Mediach)

W treściach sprzedażowych w social mediach kluczowe jest dostosowanie języka i formy przekazu do charakteru kanału społecznościowego, na którym są publikowane. Atrybutami są osobisty ton i bezpośredni kontakt z klientem. Cele to zwiększenie zasięgu marki i kreowanie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie, a także budowanie relacji i zaufania z klientami.

  • FAQ

Celem FAQ jest zapewnienie potencjalnym klientom łatwego dostępu do informacji, co z kolei wpływa na zwiększenie zaangażowania i przekonanie do zakupu. Według HubSpot, aż 69% klientów preferuje korzystanie z FAQ przed skontaktowaniem się z obsługą klienta. Pamiętaj, by podchodzić do klienta z dużą wyrozumiałością – ma on prawo do niewiedzy.

  • Artykuły blogowe

To format, który pozwala na budowanie eksperckiego wizerunku firmy i zwiększenie zasięgów organicznych. Treść może dostarczać wiedzy i rozwiązywać problemy klientów. Warto zaznaczyć, że według HubSpot, firmy prowadzące bloga generują o 55% więcej ruchu na stronie niż te, które tego nie robią.

  • Newslettery

Newsletter to wyższa szkoła wtajemniczenia. Jego celem jest utrzymanie relacji z klientem i budowanie zaufania. W tym formacie ważne jest, aby treści były dopasowane do zainteresowań odbiorcy i dostarczały mu wartościowych informacji, wykraczających poza typową ofertę sprzedażową, np. o nowościach w branży.

Format ten można również wykorzystać do wyróżnienia lojalnych klientów i sprawienia, że poczują się wyjątkowo. Dobrym przykładem może być marka kosmetyków Glossier. W 2017 roku z okazji Black Friday, firma zdecydowała się na niespotykany ruch, zrezygnowała z tradycyjnych zniżek, zamiast tego oferując subskrybentom swojego newslettera wyjątkowe, tajne oferty. Wszyscy subskrybenci otrzymali specjalny link, który pozwalał im na dostęp do wyprzedanych produktów, limitowanych edycji i ekskluzywnych zestawów. Fani marki byli zachwyceni i zrobiło się o niej głośno w mediach społecznościowych, co zwiększyło zainteresowanie jej produktami.

Już sobie wyobraziłeś, że Twoja oferta to wspaniały most, który łączy klienta z rozwiązaniem jego problemów? Ale co to za most, jeśli jest niesolidny i niezbyt atrakcyjny? Każde słowo w Twojej ofercie jest ważne i może zadecydować o powodzeniu usługi. Dlatego warto skorzystać z pomocy profesjonalisty – Zewnętrznego Dyrektora Marketingu, który odciąży Cię w skomplikowanych procesach, abyś mógł skupić się na rozwijaniu swojego biznesu i czerpaniu zysków. Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o Twoich potrzebach.

Autor

Magdalena Smyk

Data dodania

16 maj, 2023

Zobacz podobne wpisy blogowe

Strategia i doradztwo

Kampanie reklamowe

Social media & content marketing

Strony www

ADRES

Pomorski Park Technologiczno-Naukowy w Gdyni
81-451, Aleja Zwycięstwa 96/98 Gdynia, Budynek 2, F12

NAPISZ DO NAS

wspolpraca@imaggo.pl

ZADZWOŃ DO NAS

+48 534 912 392

Polityka prywatności