Do czego służy brief i dlaczego jest taki istotny?
Brief służy do wyjaśnienia i doprecyzowania najważniejszych aspektów projektu. Na przykład, dana firma chciałaby stworzyć kampanię reklamową w Google. Przedstawienie jedynie nazwy marki i produktu, który chce reklamować to zdecydowanie za mało. Agencja potrzebuje bardziej szczegółowych informacji m.in. na temat grupy docelowej, oczekiwań odnośnie wizualnych banerów reklamowych, czy o sposobie komunikacji i cechach marki… Bez szczegółowych informacji taka kampania reklamowa ma małe szanse być skuteczna. Dlatego tak ważne jest stworzenie briefu. Dokumentu, który odpowiada na istotne pytania związane z prowadzonymi pracami, realizowanymi przez agencję dla dobra Klienta.
Dokument powinien być spisany. Dlaczego? Projekt realizowany jest przez wiele osób, specjalistów z różnych dziedzin. Aby każdy miał jasność co do celów i potrzeb Klienta, potrzebna jest spójna dokumentacja opisująca te cele. Brief pozwala usystematyzować wiedzę na temat firmy i jej najistotniejszych kwestii. Pozwala agencji poznać i zrozumieć cel zlecenia, czyli to na czym zależy klientowi. Pozwala określić możliwości, zagrożenia i oczekiwania względem projektu, oraz tłumaczy wytyczne z perspektywy teoretycznej i praktycznej.
Jakie elementy powinny znaleźć się w briefie?
Nie podam Ci recepty na idealny brief, ponieważ taka nie istnieje. Każdy projekt i każda firma kierują się innymi wartościami, mają różne możliwości i pomysły na rozwijanie swojej marki. Są natomiast podstawowe informacje, które MUSZĄ się znaleźć w każdym briefie. Są to:
- Informacje o firmie i o produkcie
Przedstaw swoją firmę oraz produkt. Nie pisz jednak o jej 20-letniej historii związanej z trudnymi początkami, wielowątkową misją firmy i zawiłą strategią. Opisz natomiast swoją firmę najciekawiej, jak potrafisz. Napisz, co sprawia, że jest wyjątkowa. Przedstaw najważniejsze punkty dotyczące marki. Jak doszła do momentu, w którym się znajduje. Co obecnie robi, by być najlepsza na rynku, a także jakie działania chce podjąć w przyszłości, by nadal zaciekawiać swoich klientów.
- Harmonogram działań
Podczas tworzenia briefu pamiętaj o harmonogramie działań. Dzięki temu agencja opracuje plan tworzenia produktu, lub kampanii reklamowej na czas. Zawrzyj w harmonogramie:
– termin odpowiedzi na brief,
– datę, do której oczekujesz wstępnych propozycji,
– czas na poprawki,
– początek prac nad projektem.
- Zakres działań
Podaj w briefie konkretny zakres działań. Jasno określ, czym agencja ma się zająć. Jeżeli jedna usługa wiąże się z działaniami w innych obszarach, zaznacz to:
– czym się konkretnie zajmujesz,
– jakie cechy charakteru powinien mieć accountant,
– jaka jest rola accountanta w pracy z klientem,
– Określ dokładnie zakres działań, którymi agencja ma się zająć.
- Dane na temat konkurencji
Przedstaw konkurencję. Wyjaśnij Agencji, kim są Twoi najwięksi konkurenci na rynku, co podoba Ci się w ich działaniach, lub co jest Ci obce i nie chcesz wykorzystywać w twoich działaniach marketingowych. Porównaj swoją firmę z konkurencją, pokazując, co wyróżnia was spośród innych marek. Jeśli znajdziesz ten wątek, koniecznie opisz go w briefie.
- Wytłumacz, DLACZEGO Twoja firma potrzebuje zmian
Zagłębiając się w szczegóły, przekaż agencji, dlaczego ją potrzebujesz. Co skłoniło Cię do tego, by dokonać zmian w sferze komunikacji, wizerunku, czy reklamy w internecie. Dlaczego chcesz wdrożyć nowe rozwiązania i czemu akurat teraz? Bądź szczery, jeśli Twoja firma ma z czymś problem, napisz o tym.
- Szczegółowo zdefiniuj grupę docelową
Charakterystyka grupy docelowej to istotny punkt briefu. Uwzględnij dane demograficzne, takie jak płeć i wiek osób, do których chcesz dotrzeć z komunikatem, ofertą bądź reklamą. Zbuduj personę. Opisując Twój projekt w briefie myśl o idealnym członku Twojej grupy docelowej. Zastanów się, co taka osoba lubi, czym się zajmuje, jakie ma zainteresowania, co dla takiej osoby jest w życiu najważniejsze. Gdy już opiszesz idealnego przedstawiciela grupy docelowej (zbudujesz personę), łatwiej będzie Ci opisać grupę docelową.
- Cele firmy względem działań marketingowych
Agencje zajmujące się marketingiem muszą znać cele, jakie chce osiągnąć Twoja firma. Poinformuj Agencję, jak chcesz, aby wyglądała strona internetowa, co ma przyciągać uwagę użytkowników w reklamie, jakie wrażenia ma wzbudzić nowa kampania na Facebooku. Bądź konkretny. Dotarcie do grupy docelowej, wzrost sprzedaży, edukacja użytkowników, czy tworzenie społeczności i budowanie relacji między marką a potencjalnymi klientami to zbyt ogólne sformułowane cele. Napisz, na jaki wzrost sprzedaży liczysz, jak dużą grupę fanów chcę zbudować na Twoim profilu na Facebooku, ile materiałów edukacyjnych chcesz przygotować i rozpowszechniać za pomocą Twoje strony.
- Wskaźniki efektywności
KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) służą do sprawdzania, czy konkretna akcja marketingowa była sukcesem, czy wręcz przeciwnie. Takie informacje znajdziemy, analizując liczby polubionych czy udostępnionych postów, ale także w ilościach odwiedzin na stronie internetowej. O ocenie sukcesu lub porażki, świadczy: ile wzrósł lub zmalał konkretny parametr i odnosimy to np. do oczekiwań sformułowanych przed akcją. Wskaźnikami mogą być też sprzedaż przez stronę internetową, zwiększona liczba wejść na podstrony z produktami, liczba pobranych aplikacji mobilnych, czy powiększenie się społeczności (większa liczba osób zapisanych do newslettera lub fanów/obserwujących na profilach społecznościowych).
- Budżet
W briefie warto podać orientacyjny budżet na planowaną akcję. To pozwoli agencji dobrać optymalne działania i narzędzia do realizacji celu określonego w briefie. Dzięki informacji o budżecie oszczędzamy czas. Agencja unika modyfikacji projektu, które mogłyby wynikać z propozycji będących poza zasięgiem ze względów finansowych. Ty wdrażając swój pomysł, zamiast czekać na urealniony projekt.
Powyższe punkty, to informacje, które muszą znaleźć się w briefie. Oczywiście możesz potrzebować, przekazać Agencji więcej informacji, np. o tym, jakie działania wykluczasz z aktywności marketingowej Twojej firmy lub jakiego rodzaju klientów nie chcesz obsługiwać.
- Kto powinien stworzyć brief?
Kierownik projektu powinien zadbać o jakościowy brief, jednak żeby został on stworzony i wypełniony, odpowiedzi musi udzielić Zamawiający i inni kluczowi interesariusze projektu. W większości przypadków kierownik projektu (lider) staje się reporterem, który zbiera informacje od osób znających markę i firmę od podszewki.
Brief prosty, czy szczegółowy?
Właściwie skonstruowany i dobrze wypełniony brief to taki, w którym wyczerpałeś temat. Jeśli przedstawiłeś wszystko, co ma wpływ na projekt, to stworzyłeś naprawdę dobry brief. Gratulacje! Czy brief powinien być prosty, czy szczegółowy? Tu też nie ma jednej odpowiedzi. Treści powinny być proste w odczycie, klarowne w przekazie oraz dostarczać maksimum wiedzy o firmie, marce i jej działaniach dotychczasowych i planowanych. Niekiedy warto jest wejść w szczegółowe opisy np. grupy docelowej lub zakresu działań. Tak by przedstawić samo sedno sytuacji. Dobry szablon briefu jest zbudowany na podstawie wiedzy i doświadczeń, ale też z know-how dotyczącego np. obsługi klienta. Nie martw się – jeśli trafisz do nas, pomożemy Ci wypełnić brief, np. zadając pytania pomocnicze lub uwzględniając najważniejsze kwestie naszych usług, który Cię interesują.