SEO – co to jest?

Mając stronę internetową, często słyszysz, że musisz optymalizować swoją stronę pod wyszukiwarkę? Nie masz pojęcia o co chodzi? W poniższym artykule wyjaśnimy Ci: czym jest SEO, jakie są zasady optymalizacji oraz najczęstsze błędy popełniane przy optymalizacji strony? Po przeczytaniu artykułu będziesz wiedział do czego służy i jak istotna jest optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych.

Czym jest SEO?

Search Engine Optimization (SEO) czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Jest to część marketingu internetowego, polegająca na uzyskaniu – poprzez szereg działań – jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Stosowana w odniesieniu do wybranych słów lub fraz, które są poszukiwane przez internautów.

Jakie są zasady optymalizacji?

By odpowiednio optymalizować stronę należy łączyć działalność ściśle techniczną z pracą bardziej twórczą – kreatywną. Optymalizacje można podzielić na dwie strefy. SEO dzielimy na onsite- optymalizację strony internetowej oraz off-site– optymalizację otoczenia strony, to jest budowanie linków.
Działań pierwszego sektoru nie jesteśmy w stanie zobaczyć gołym okiem, jednak mają one ogromny wpływ na indeksowanie oraz rankingi w wyszukiwarkach. Dla wyjaśnienia, indeksowanie to analizowanie zawartości stron, gromadzenie danych i publikowanie tych danych m.in. w wynikach wyszukiwania.
Wracając do optymalizacji, poniżej chcielibyśmy przedstawić najważniejsze – według nas – zasady pozycjonowania w obrębie kodu oraz treść portalu:

Dostosowanie serwisu internetowego do standardów organizacji W3C

Standardy te pozwalają określić jak stworzyć witrynę internetową, aby prawidłowo funkcjonowała i była osiągalna dla wszystkich internautów.
Organizacja W3C zajmuje się uzgodnieniem reguł dotyczących pisania tekstów i przesyłania danych.

Ustalenie jak najkrótszego czasu ładowania strony

Sprecyzowanie odpowiednich objętości kodu, czy wagi grafiki ma ogromne znaczenie przy chęci zmniejszenia czasu ładowania do minimum.

Wykorzystanie języka HTML

Język ten odpowiada za tworzenie budowy strony internetowej lub XHTML mający większą funkcjonalność w porównaniu z językiem HTML. Witryny internetowe można tworzyć w innych językach, lecz nie są one widoczne dla botów internetowych, stąd istotnym jest projektowanie stron w języku HTML lub XHTML.

Zainstalowanie kodów Search Console i Google Analytics

Umożliwiają one analizę oraz optymalizację treści zamieszczonych na stronie względem wyszukiwarki internetowej.

Dostosowanie strony do prawidłowego działania na wszystkich urządzeniach- telefonach, tabletach, komputerach

Pamiętajmy, że należy projektować strony nie tylko pod kątem korzystania z nich za pomocą komputerów, ale także telefonów, czy tabletów. Szczególnie ważne jest tworzenie wersji mobilnych stron internetowych.

Zastosowanie Sitemap

Dzięki niej boty internetowe są w stanie zaindeksować strony i podstrony witryny internetowej. Co więcej jest to ułatwienie dla użytkowników strony, ponieważ w prosty sposób mogą odnaleźć interesujące ich słowa lub frazy.  Równorzędnym mechanizmem jest wykorzystanie robots.txt, którego celem jest informowanie botów internetowych co jest dla nich dostępne, a czego nie powinny robić. Na przykład, niektórzy właściciele witryn nie chcą ujawniać projektów swoich stron WWW. Dzięki umieszczeniu określonej formuły w pliku robots.txt, pobranie projektów portali jest niemożliwe.

Działania, które są zauważalne po wejściu na witrynę, związane są ze zmianą pod kątem kluczowych słów, fraz, czy optymalizacji grafik. Poniżej przedstawiamy podstawowe czynności w związku z działalnością SEO.

Optymalizacja treści na stronie

Informacje zawarte na portalach mają ogromne znaczenie przy optymalizacji pod kątem SEO. Ważną rolę odgrywa też zachowanie internautów na stronie np. ile czasu na niej spędzają, czego najczęściej szukają (na jakie pozycje z menu “klikają”), czy po jakim czasie z niej wychodzą. Wszystkie te detale składają się na na treści zawarte na stronie, a więc świadczą o jej jakości.

Teksty te muszą być:

  • Unikatowe.

Pod żadnym pozorem NIE kopiujemy tekstów z innych stron.

  • Zawierające słowa kluczowe.

Wybieramy tylko najlepsze treści mające znaczenie dla pozycjonowania portalu. Należy pamiętać, że słowa powinny być ściśle związane z działalnością serwisu internetowego.

  • Odpowiednio podzielone.

Dzielenie tekstu może być związane ze stosowaniem hierarchii nagłówków html (H1,H2, H3 itd.) i metatagów. Są to dane- na temat portalu- zawarte w kodzie i widoczne dla botów wyszukiwarek.

  • Właściwie napisane pod względem ilości i jakości tekstu.

Musimy pamiętać, że artykuł, czy informacja powinna być opisane w sposób wyczerpujący dany temat.

  • Urozmaicone.

Na przykład, grafiką związaną z tematem lub video, ale także zróżnicowany pod względem używania kursywy, pogrubień, czy punktorów podczas wyliczeń.

Stosowanie Meta Tag description

Jest to krótki opis strony wyświetlający się w wynikach wyszukiwania Google pod tytułem. Co więcej wyszukiwarka ta może sama wybrać pierwszy, widoczny fragment witryny. Nie sugerowalibyśmy jednak korzystania z tej opcji, ponieważ w wielu przypadkach, treść zupełnie odbiega od przeznaczenia strony WWW. Opis powinien od pierwszego słowa zachęcać potencjalnego klienta do skorzystania z usług firmy i nie powinien mieć powyżej 150 znaków.

Krótkie i zwięzłe adresy URL

Muszą one zawierać słowa kluczowe dotyczące poruszanego na witrynie tematu. Chodzi o to by adres był zwięzły i na temat.

TAK: https://imaggo.pl/strony-internetowe-gdynia/

NIE: https://imaggo.pl/1OUM2zswxK7fCH_lcDnmwDNqL_juf6q21rpMt2jRx8XQ/

Estetyczna witryna

Strona ma zachęcać do pozostania na niej. Powinna być nieskomplikowana, minimalistyczna i z wyczuciem smaku.

Optymalizacja grafiki

Ważnym elementem, dzięki któremu czas ładowania strony nie będzie długi jest kompresja wielkości grafiki.
Drugą kwestią są tak zwane opisy alternatywne zdjęć. Są one wyświetlane zamiast grafiki, kiedy pojawiają się problemy z załadowaniem. Dzięki dobrze zapisanym opisom użytkownik wie co znajduje się na zdjęciu. Ze strony pozycjonowania opisy alternatywne są niezwykle istotne, ponieważ robot google-a nie może odczytać wszystkich grafik, ale opisy alternatywne już tak.

Linkowanie między stronami

Zwykle jest realizowane w postaci menu, zawierającego linki wszystkich głównych gałęzi. Najlepszym sposobem jest stworzenie tekstowego menu, dlatego że -jak pisaliśmy powyżej- grafiki mogą się otwierać długi czas, mając za duże rozmiary. Innym wyjściem jest zamieszczenie na konkretnej podstronie linków do podobnych podstron. Przykładem może być kiedy w danym tekście dodajemy link- odnośnik do innego artykułu.

Przykładów optymalizacji jest wiele, natomiast te, wypisane powyżej są- według nas- najbardziej istotne. Każda strona powinna używać- między innymi- tych narzędzi optymalizowania by w przyszłości trafić na wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych.

Czy stronę optymalizuje się tylko raz?

Oczywiście, że nie. Proces optymalizacji jest ciągły. Narzędzia optymalizacji oraz sposoby non stop się zmieniają. Wciąż aktualizowany algorytm i unowocześniane trendy wymuszają coraz to nowsze i inne działania optymalizacji. A z drugiej strony wraz ze wzrostem zainteresowania witryną oraz rozwojem podstron, proces optymalizacji będzie potrzebował zmian i udoskonaleń. Dlatego niezwykle ważne jest monitorowanie działań strony i jej pozycji w wyszukiwarkach internetowych.

Najczęściej popełniane błędy w optymalizacji stron

Pomimo ilości artykułów, książek, webinarów itd. niestety nadal spotykamy się z błędną optymalizacją stron. I chociaż staramy się uzyskać wysokie miejsce w wyszukiwarkach  stosując -jak się może wydawać- narzędzia przeznaczone do zrównoważonej optymalizacji, wyniki się nie polepszają, a nawet czasami spadają w szybkim tempie. Co może powodować ten problem? Najczęściej problemy, o których nawet nie wiemy. Są to:

  • Ciągłe nękanie użytkowników poprzez używanie metod spamowania. Newsletter tak- spam nie! Pamiętajmy, że częste naprzykrzanie się użytkownikom jest ogromnym minusem.
  • Używanie za dużych ilości słów kluczowych w artykułach. Jest to nieopłacalne, ponieważ jeżeli wybierzemy ich za dużo, zmniejszymy ich zainteresowanie.
  • Stosowanie słów kluczowych nie pasujących do tematyki strony internetowej. Jeżeli np. posiadamy portal o tematyce kulinarnej, pamiętajmy aby nie łączyć treści niezwiązanych z tematem typu “mądre oszczędzanie pieniędzy”.
  • Niewłaściwa architektura witryny. Często gęsto zdarza się, że serwisy internetowe są chaotyczne i mamy ogromny problem znaleźć cenne- dla nas- informacje. Wtedy zwykle poddajemy się i rezygnujemy z dalszych działań na stronie.
  • Brak używania narzędzi Search Google Console i Google Analitycs. Niestety może to doprowadzić do naturalnej, marketingowej śmierci portalu internetowego. Narzędzia te są podstawą do pozycjonowania i optymalizacji witryny.

Ile kosztuje optymalizowanie strony?

Na to pytanie ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Najwięcej kosztuje optymalizacja kodu. W przybliżeniu godzina pracy programisty waha się między 100, a 200 zł. Optymalizacja treści natomiast jest znacznie tańsza. Mówimy tu o kwocie kilkudziesięciu złotych poświęconych za pracę copywritera lub edytora. Niezwykle istotnym jest regularne analizowanie oraz ulepszanie działalności w obrębie optymalizowania, dlatego praca programisty, czy copywritera powinna być pracą ciągłą.

Pod względem pisania kodu strony pod SEO jest to wartość 4000-5000 zł netto. W tą cenę wliczamy stworzenie strony w WordPressie, używanie określonych wtyczek, czy stworzenie unikatowej grafiki, w tym logo. Dodatkowo musimy zapłacić copywriterowi za napisanie treści pod SEO tj.  teksty usługowe. wpisy na bloga, robocizna. Za napisanie jednego tekstu usługowego musimy zapłacić około 80 zł, wpis na bloga to koszt około 250 zł, robocizna tj. wstawianie, formatowanie, linkowanie wewnętrzne ok 500 zł na rękę.

Reasumując, przygotowanie strony pod SEO, napisanie treści przez copywritera, a także robocizna to koszt między 7, a 8 tysiącami złotych. Zaznaczamy, że jest to średni koszt przy pisaniu niewymagających stron informacyjnych. Strony e-commerce posiadające możliwości sprzedaży, to koszt większy o kilka tysięcy.

Na koniec można sobie zadać pytanie, czy warto optymalizować stronę internetową? Odpowiedź jest oczywista. Stronę nie warto, a należy optymalizować. Nawet jeśli obecnie cieszy się dobrymi pozycjami, musisz wiedzieć, że nie jest to na zawsze. Optymalizowanie jest czynnością ciągłą, a także niezbędną, pod warunkiem, że chcemy utrzymać oraz zwiększyć swoje wyniki rozpoznawalności przez wyszukiwarkę internetową :).

SEO – co to jest?
Oceń ten wpis

Ola Ozga

Copywriter i Social Media Ninja w Imaggo

Pozostaw komentarz