Responsive Web Design – co to jest?

Zastanawiasz się, czy Twoja strona powinna być responsywna? Szukasz zalet jak i wad stron responsywnych? Czy jest Ci to w ogóle potrzebne i czy jest to bardzo pracochłonne? W tym artykule dowiesz się wszystkiego o RWD czyli responsywności strony internetowej.

Czym jest RWD, czyli Responsive Web Design?

Responsive Web Design, w Polsce nazywany responsywnością jest to technika tworzenia stron internetowych dostosowanych nie tylko do urządzeń desktopowych, ale także do telefonów, czy tabletów. Strona WWW stworzona w technice RWD jest uniwersalna, co oznacza, że zarówno na komputerach jak i nośnikach mobilnych wyświetla się w ten sam sposób. Strona responsywna jest wygodna do przeglądania, dzięki niej wielkość strony jest dopasowana do wyświetlacza używanego urządzenia i nie musimy przybliżać treści zawartych w witrynie. Co więcej wygląd strony się nie zmienia, wszędzie odczytywana jest w takiej samej stylistyce.

Zalety i wady stron responsywnych

RWD ma mnóstwo zalet m.in:

  • Wygoda użytkowania. Dzięki responsywności możemy zapomnieć o nieczytelnych treściach, które za każdym razem trzeba było przybliżać, a gdy chciałeś wejść na inną zakładkę – oddalić – i trafić sobie w maleńką ikonę prowadzącej do podstrony. Koszmar. Dzięki RWD w szybki sposób – nie tracąc jakości i cieszącej oka stylistyce – można przeczytać każdą treść zawartą na stronie WWW.
  • Lepsze pozycjonowanie w Google. Mając responsywną stronę internetową staje się ona atrakcyjniejsza dla robotów Google’a, a przez to jej pozycja może być znacznie wyższa niż dotychczas.
  • Responsywność vs. dwie wersje strony WWW. Dzięki responsywnej wersji strony internetowej, nie musimy tworzyć różnych stron na różne nośniki. Byłby to BARDZO pracochłonne, a zarazem kosztowne i zupełnie bez sensu.
  • Ułatwienia i funkcjonalność. RWD umożliwia wybranie numeru telefonu – na stronie internetowej – poprzez kliknięcie. Nie musimy kopiować, zapisywać. Jedno kliknięcie i w szybki sposób jesteśmy w stanie się skontaktować.

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że ta koncepcja, nie ma żadnych wad. Jednak znaleźliśmy kilka m. in:

  • Koszty związane z zaprojektowaniem takiej strony. Jednak należy pamiętać, że stworzenie kilku osobnych przeznaczonych dla konkretnych urządzeń byłoby znacznie droższe.
  • Czas wczytywania strony. Responsywne strony ważą więcej, przez co czas wczytywania strony jest dłuższy.
  • Projekt strony musi być bardzo prosty tak aby odpowiadał każdej rozdzielczości i wyglądał bardzo podobnie. Strony stają się mało kreatywne.
  • Pracochłonność. Użycie techniki RWD jest pracochłonne. Wszystko zależy też od ilości breakpoints oraz elementów na stronie. Przygotowanie strony z wszystkimi założeniami RWD wymaga dużego nakładu pracy i czasu.

Responsive Web Design ma zalety i wady, myślimy jednak, że zalet mimo wszystko mamy więcej, które przesądzają o konieczności wykorzystania techniki RWD.

Koncepcja Mobile first

Czym jest koncepcja Mobile first i czemu jest tak istotna, że znalazła osobny podpunkt w tym artykule? Otóż mobile first to koncepcja opierająca się na zasadzie, że jako pierwsze projektowana jest strona idealnie pasująca do rozdzielczości urządzeń mobilnych, a dopiero później są rozbudowane do rozdzielczości ekranów laptopów, czy monitorów. Dzięki temu rozwiązaniu nie musimy zastanawiać się które element usunąć, aby dostosować stronę do wersji mobilnej strony. Od razu mamy stworzoną wersję responsywną, którą teraz możesz uzupełniać o dodatkowe grafiki, video, zdjęcia, a także treści. Obecnie to rozwiązanie ma najwięcej zwolenników, ponieważ jest prostsze niż dopasowania breakpointów itp. Co więcej niesie za sobą więcej korzyści jak np. finansowe. Mniej pracy – mniejsze opłaty.

Mamy nadzieję, że nie musimy Cię namawiać na stworzenie wersji RWD Twojej strony internetowej. My, uważamy to jako konieczność. Mimo wad, bardziej przekonują nas zalety responsywnych stron. A dzięki koncepcji Mobile first, tworzenie responsywnych witryn jest znacznie łatwiejsze i przyjemniejsze. Nie czekaj, zatroszcz się o swoją responsywną stronę WWW.

Responsive Web Design – co to jest?
Oceń ten wpis

Ola Ozga

Copywriter i Social Media Ninja w Imaggo

Pozostaw komentarz