Projektowanie nawigacji strony internetowej

Odpowiednia nawigacja to podstawa dobrej strony internetowej. To jeden z ważniejszych elementów, który ma duży wpływ na jej odbiór przez użytkowników. Spraw, by dzięki Twojej przemyślanej i dobrze zaprojektowanej nawigacji użytkownicy mogli się swobodnie poruszać po Twojej stronie internetowej. Dobrze skonstruowana nawigacja pozwala na poruszanie się pomiędzy poszczególnymi stronami i podstronami w intuicyjny dla odbiorcy sposób. Na co więc należy zwrócić uwagę podczas projektowania strony internetowej? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

Grunt, to dobry plan

Wygoda użytkowania Twojej strony powinna być najważniejsze. By nawigowanie było jasne, zacznij pracę od opracowania schematu architektury informacyjnej strony. Dobry plan to początek sukcesu. Zorientuj się, jak chcesz aby wyglądała Twoja strona, jakie informacje zawierała oraz do czego była stosowana. Podczas tworzenia witryny, pamiętaj aby skorzystać z takiej nawigacji, która najbardziej odpowiada przeznaczeniu strony.

Znając przeznaczenie strony internetowej, zastanów się nad wyborem najlepszego menu do nawigowania.

Czołowy element nawigacji – Menu

Menu jest fundamentem strony internetowej. Dzięki niemu użytkownik w szybki sposób może odnaleźć informacje, których szuka. Oczywiście, pod warunkiem, że menu jest odpowiednio skonstruowane i składa się z odpowiednich treści. Menu to kluczowa rzecz pozwalająca utrzymać porządek na stronie www. Jeśli witryna ma być tylko wizytówką, pamiętaj, żeby menu nie było zbyt obszerne i składało się z minimalnej ilości zakładek. Jeżeli tworzysz duży sklep internetowy, menu powinno być złożone z grup i podgrup stron oraz ich powiązań, w sposób przejrzysty i intuicyjny dla użytkownika. Nawigacja strony internetowej, powinna być funkcjonalna, a zarazem spójna graficznie.

Tworząc menu musisz pamiętać o utworzeniu przynajmniej czterech zakładek: oferta, o nas, aktualności, kontakt. Według specjalistów sześć podstron to maksymalna ilość, którą osoba odwiedzająca stronę może zapamiętać i istnieje duża szansa, że na wszystkie zwróci uwagę. Etykiety zakładek wskażą użytkownikowi, gdzie może szukać interesujących go treści. Co więcej pamiętaj, że jeżeli chcesz zamieścić inne etykiety, niż te wypisane powyżej, musisz zadbać by były one opisane precyzyjnie, aby gość Twojej strony od razu wiedział co znajdzie w danej podstronie. Przy tworzeniu nawigacji, zadecyduj o odpowiedniej kolejności, tak aby była najbardziej intuicyjna dla użytkownika.

Pewnie ciekawi Cię, dlaczego nie uwzględniliśmy w menu zakładki “strona główna”? Otóż zrobiliśmy to celowo, ponieważ zakładkę “strona główna” można zastąpić prostym trickiem. Wystarczy użyć logo firmy jako odnośnik do początku witryny. Klikając na logo znajdujące się na stronie, przenosimy się do jej startu.

Menu może znajdować w różnym miejscu na stronie. Może być pionowe lub poziome. Znajdować się w górnej części strony, lub bocznej. Menu może być dedykowane do każdej podstrony, może być też podwójne lub pojedyncze, a także może wyglądać jak hamburger :).

Istnieje mnóstwo opcji do urozmaicenia elementu nawigacji strony. Według nas, najważniejsze jest to, aby każdy użytkownik w łatwy, przyjemny i intuicyjny sposób skorzystał z menu. Każdy sposób utworzenia menu ma swoje zalety i wady.

Menu poziome proponujemy stosować przy małej ilości zakładek, które mogą rozwinąć się raz, przy większej ilości menu staje się nieczytelne.

Natomiast kiedy projektujemy menu np. sklepu posiadającego duży asortyment, menu pionowe będzie dla użytkownika wygodniejsze, ponieważ zakładki można rozwijać kilkakrotnie- ilość podmenu jest większa.

W wypadku zastosowania dedykowanego menu dla każdej podstrony, czyli nawigacji przez treść, strona główna może mieć zakładki tylko z podstawowymi kategoriami, ponieważ wchodząc w odpowiednią zakładkę, konkretna kategoria może być szczegółowo rozbudowana, za sprawą call to action.

Mogą też istnieć dwa menu: poziome i pionowe. To zastosowanie znajdziemy na stronach sklepów internetowych. W tej parze ważniejsze jest menu pionowe udzielające informacji na podstawowe pytania użytkowników, menu poziome jest uzupełnieniem pionowego o dodatkowe informacje, czy oferty.

Czym jest menu hamburger? Jest to ikona, po której rozwinięciu znajdziemy podstrony dotyczące treści strony www. Menu hamburger najczęściej jest stosowane w wersjach mobilnych stron, ale znajdziemy też taką opcję na urządzeniach desktopowych. Wadą tego rodzaju menu jest niejednoznaczność, to znaczy, że osoba, która nigdy wcześniej nie widziała takiej ikony, nie będzie wiedziała, że trzeba na nią kliknąć aby pokazały się dalsze podstrony.

A może sticky menu? Zaletą tego ‘“przyklejonego” menu jest możliwość szybkiej nawigacji po stronie. Jeżeli tylko takie menu jest dobrze zaprojektowane i nie zabiera dużej ilości strony, to czemu nie? Przeciwnicy tej metody jednak twierdzą, że takie menu wygląda nieestetycznie i wciąż zajmuje za dużo miejsca w witrynie.

Tak jak napisaliśmy na wstępie, najistotniejsze w wyborze menu jest przeznaczenie strony, tak aby treści w niej zawarte były w łatwy sposób do odnalezienia oraz oprawa graficzno-tekstualna nie odpychała użytkownika, a wręcz odwrotnie – zachęcała do dalszego korzystania z serwisu. Projektowanie stron internetowych pozwala na kreatywności w obszarze grafiki jak i ułożenia tekstu, jednak przy projektowaniu menu zejdźmy na ziemię i stwórzmy proste, jeszcze raz użyjemy tego słowa, INTUICYJNE menu, dostępne dla każdego.

Jaką rolę odgrywa stopka strony?

Czy wiedziałeś, że ta mała stopka- na końcu strony, też ma znaczenie nawigacyjne? Stopka pełni funkcję dopełnienia głównego menu. W stopce możesz zamieścić odnośnik do kontaktu, podstawowe kategorie, linki partnerskie, a także przekierowania na social media lub do zakładki “kariera”.

Zadbaj o duży obszar „klikanych” miejsc

Pamiętasz może kiedy chciałeś kliknąć w daną podstronę i nie mogłeś trafić w konkretne pole lub za każdym razem trafiałeś w inną zakładkę? Po dwóch, trzech razach zrezygnowałeś i nie chciałeś dalej korzystać z tej strony. Mamy rację? Na pewno. Pomyśl o tym uczuciu zdenerwowania i zrezygnowania i zadbaj o duży obszar klikanych miejsc. Odpowiednio szerokie pole, powinno umożliwić użytkownikowi szybkie i łatwe dostanie się do dalszych wiadomości.

Wskaż użytkownikowi gdzie się znajduje

Oprócz menu zadbaj też o narzędzia nawigacyjne, które wskażą użytkownikowi jego aktualne położenie, ewentualnie drogę powrotną. Dobrym nawykiem jest stosowanie narzędzi zwanych “okruszki”, dzięki nim użytkownicy wiedzą gdzie się znajdują i jak bardzo się zapomnieli obserwując witrynę.

Pozwól odnaleźć treści na blogu

Dodaj na swoim blogu sekcje “najpopularniejsze wpisy” lub konkretne kategorie tematyczne, dzięki temu użytkownik nie tylko będzie miał możliwość przeczytać najnowsze artykuły, ale będzie mógł znaleźć archiwalne wpisy. Wobec tego, starsze wpisy będą nadal w zasięgu ręki zainteresowanego.

Stwórz nawigację pod User Experience

Czym jest UX? Jest to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu interaktywnego. Uważamy, że tworzenie nawigacji pod UX jest kluczowym elementem, który powinieneś wziąć pod uwagę projektując nawigację na swojej stronie internetowej. Zastanów się, czego użytkownicy szukają na Twojej witrynie? Treści. To treści są powodem odwiedzania strony internetowej przez internautów. Dzięki projektowaniu UX, spraw by użytkownicy dostali to, czego szukają. A ponad to, zadbaj aby dostęp do treści był łatwy, przyjemny i jak najszybszy. Za sprawą inteligentnej nawigacji, w łatwy sposób trafia do interesującej go treści, przy jak najmniejszej liczbie “kliknięć”. Nawigacja jest niezwykle ważnym elementem, dzięki któremu klient w szybki sposób powinien poznać i przeanalizować Twoją stronę.

Jak widzisz zaprojektowanie nawigacji na stronie internetowej nie jest łatwą sprawą. Jeśli chcesz stworzyć świetną stronę www, już na początku poświęć jej dużo uwagi. Zawsze myśl jak użytkownik, bo to dla niego powstaje ta strona. Każda podstrona powinna być przygotowana tak, aby w jak najłatwiejszy sposób móc z niej korzystać. Im lepiej zaprojektowana strona tym większy jest na niej ruch. Im większy jest na niej ruch tym cieszy się większą ilością klientów.

Projektowanie nawigacji strony internetowej
Oceń ten wpis

Ola Ozga

Copywriter i Social Media Ninja w Imaggo

Pozostaw komentarz