Google Search Console- co to jest?

Marzeniem każdego Webmastera jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji strony internetowej w  wyszukiwarce. Google Search Console pomaga zwiększyć skuteczność w wyszukiwarce Google, dlatego umiejętność obsługi tego programu jest niezwykle istotna. Co więcej dzięki temu narzędziu, możesz sprawić by Twoja witryna wyglądała świetnie w wyszukiwarce Google. Często jednak zdarza się, że narzędzie to jest wykorzystywane w nieodpowiedni sposób, co grozi spadkiem ruchu na stronie. W poniższym artykule dowiesz się czym dokładnie jest Google Search Console, dlaczego warto z niego korzystać. Do czego go stosować oraz w jaki sposób z niego korzystać?

Czym jest Google Search Console?

Google Search Console, zwany wcześniej jako Google Webmaster Tools to darmowa usługa udostępniona przez Google. Została stworzona z myślą o właścicielach strony internetowych. Z platformy jednak korzystają także osoby zajmujące się marketingiem internetowym, administratorzy witryn, czy deweloperzy.  Google Search Console służy do kontrolowania miejsca Twojej witryny internetowej w wyszukiwarce Google oraz poprzez swoje narzędzia pomaga o nią dbać. Dodatkowo optymalizuje Twoją stronę w wyszukiwarce Google. Google Search Console pozwala także na sprawdzenie warunku indeksowania strony, analizowania dokumentów znajdujących się na stronie internetowej, gromadzenia danych strony w bazach danych. Za Twoją zgodą umożliwia lub uniemożliwia pracę botów google w witrynie oraz pomaga utrzymać czystość na Twoim portalu – monitorując i rozwiązując problemy związane z oprogramowaniem i spamem.

GSC Jest jedyną platformą, poprzez którą moderatorzy wyszukiwarki, jak i same algorytmy wyszukiwarki, są w stanie komunikować się z Webmasterem.

Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?

Dzięki Google Search Console możesz poznać odpowiedź na pytania:

  • Jakie pytania internautów doprowadziły ich do Twojej strony?
  • Które z nich sprawiły większy ruch w witrynie?
  • Które portale linkują adres Twojej strony?
  • Czy Twoja witryna jest odpowiednio odczytywana przez smartfony?

Narzędzie stworzone przez najpopularniejszą wyszukiwarkę, jest korzystne dla wielu specjalistów działających przy tworzeniu oraz operowaniu stroną internetową, ale także są stworzone dla kompletnego laika, który z chęcią chce sprawdzić najprostsze funkcje programu.

Z GSC korzysta wielu specjalistów:

Właściciele stron internetowych, mają dostęp do raportów, statystyk dotyczących pozycji strony. Te wiadomości umożliwiają zaplanowanie przyszłych strategii promocji witryny.

Specjaliści SEO i SEM, dla których Google Search Console jest podstawowym narzędziem pracy. Dzięki niemu mogą oni monitorować ruch na stronie, obserwować linkowanie strony na innych portalach, optymalizować stronę pod kątem SEO oraz sprawdzać słowa kluczowe pod pozycjonowanie portalu.

Administratorzy strony, dzięki temu narzędziu wiedzą o wszelkich problemach związanych z obsługą serwera, czy ze złośliwym oprogramowaniem. GSC umożliwia im całościowe monitorowanie strony.

Programiści korzystają z programu GSC by sprawdzić ewentualne błędy w kodzie, umożliwić łatwe pobieranie informacji przez roboty Google’a oraz zintegrować działanie strony internetowej na komputerach jak i telefonach komórkowych.

Jak korzystać z Google Search Console?

Aby korzystać z GSC, należy stronę poddać weryfikacji. Można to zrobić w następujący sposób:

  • przez Google Analytics – w ramach tego samego adresu e-mail należy mieć już zainstalowany kod śledzenia Google Analytics,
  • za pośrednictwem ustawień domeny, w których musi być odpowiedni rekord TXT,
  • dzięki managerowi tagów Google.
  • dodając znacznik do strony, czyli używanie Tag HTML.

Wybierz jeden ze sposobów i potwierdzić weryfikację. Na stronie głównej Google Search Console znajdziesz podstawowe informacje dotyczące Twojego portalu. Każda z monitorowanych przez Ciebie witryn musi zostać każdorazowo dodana do Google Search Console. Właściciele lub Webmasterzy mogą kontrolować nawet kilkanaście stron jednocześnie.

Widok główny narzędzia dostarcza najważniejszych informacji o witrynie m.in wiadomości, błędy indeksowania, podlinkowanie portalu, czy ilość wyszukiwań Twojej strony. Dzięki temu widokowi jesteś w stanie sprawdzić ogólną kondycję Twojej witryny. GSC jest dość proste w obsłudze, pod warunkiem, że potrafisz odczytać dane oraz wyciągnąć wnioski z analiz.

Główny widok możesz podzielić na dwie części: menu oraz obszar wyświetlania danych.
Opcjami w menu są:

  • wiadomości, są to wszystkie informacje na bieżąco, dotyczące obecnego działania Twojej strony.
  • stan w wyszukiwarce
  • ruch związany z wyszukiwaniem
  • indeks Google
  • indeksowanie

Kolejnym widokiem są narzędzia dla webmasterów. Są one podzielone na kilka sekcji:

  • dane strukturalne
  • marker danych
  • udoskonalenia HTML
  • link witryny
  • przyspieszone strony mobilne AMP

Narzędzia związane z ruchem związanym z wyszukiwaniem to:

  • analityka wyszukiwania
  • linki do witryny
  • linki wewnętrzne
  • ręczne działania
  • kierowanie międzynarodowe
  • obsługa na urządzeniach mobilnych

Google Search Console umożliwia też raportowanie czynności indeksowania w obrębie Twojej strony internetowej. Jest to:

  • stan indeksowania
  • słowa kluczowe w treści
  • zablokowane zasoby
  • usuń adresy URL

GSC pozwala na dokładniejsze monitorowanie strony pod względem indeksacji. Umożliwiają to takie narzędzia, jak:

  • błędy indeksowania
  • tester pliku robots.txt
  • mapa witryny
  • parametry URL
  • statystyki indeksowania
  • opcja pobierz jako Google

Wszystkie wymienione powyżej narzędzia Google Search Console znajdziesz pod adresem: 

Niestety coraz częściej strony CMS typu WordPress są atakowane przez hackerów. Hackowanie polega na umieszczaniu treści dla robotów Google, tak aby strona została usunięta lub dodawanie spamu. Google przechwytując takie działania natychmiastowo je blokuje oraz informuje właściciela poprzez wiadomości w GSC.

Jak widzisz Google Search Console to bardzo rozbudowane narzędzie posiadające wiele istotnych funkcji, bez których ciężko funkcjonować w czasach wysoko rozwiniętego marketingu internetowego. Powyżej zostało wyjaśnione czym GSC jest, dlaczego warto z niego korzystać oraz co możemy w nim znaleźć, jak zacząć korzystać z Google Search Console. Jesteśmy pewni, że zawarte informacje przekonają Cię jak ważnym narzędziem w rękach właściciela strony, specjalisty SEO czy programisty, jest Google Search Console.

 

 

 

 

Google Search Console- co to jest?
5 (100%) 1 vote

Ola Ozga

Copywriter i Social Media Ninja w Imaggo

Pozostaw komentarz