Jaki powinien być dobry produkt w sklepie internetowym? - Imaggo Jaki powinien być dobry produkt w sklepie internetowym? - Imaggo
wróć

Jaki powinien być dobry produkt w sklepie internetowym?

Możemy mieć nieskończenie wiele pomysłów na wybór produktów do sklepu. Dla niektórych idealnym pomysłem wydaje się szukanie na rynku nisz, które można by wypełnić. Inni natomiast wchodzą w tę branżę, którą znają i w której rozumieją, jakie są potrzeby potencjalnych Klientów. Ja, gdybym dziś zakładał sklep, to szukałbym takiego produktu, który może nie jest wielce innowacyjny, ale miałby takie cechy, dzięki którym wyróżniałby się na tle konkurencji.

Unikalność produktu

Nie ma idealnego produktu do sprzedaży, a nawet jeżeli taki istnieje, to już zapewne sprzedaje go setka firm. Nie jest to jednak powód do natychmiastowego porzucenia takiego pomysłu. Jeżeli śledzisz nowości na rynku globalnym, to zapewne wiesz, że większość tego, co powstanie za oceanem, wkrótce trafi także do nas i będzie odebrane niemalże tak samo. Wykorzystując tę wiedzę w praktyce, możesz zostać jednym z pierwszych dystrybutorów określonego produktu w Polsce.

Jakość

Czy Twoi Klienci będą zadowoleni z produktu, gdy już go kupią i przetestują? Czy polecą go znajomym? Czy będą z zadowoleniem korzystać z niego przez wiele lat, dzięki czemu będą Twoimi ambasadorami wśród znajomych? Synonimem słowa “marka” jest “obietnica wartości”. Oznacza to, że markę buduje się właśnie poprzez dostarczanie Klientom tego, co rzeczywiście jest wartościowe. Jeżeli chcesz sprzedawać produkty słabej jakości, nigdy nie zbudujesz marki, a co za tym idzie – stabilnej pozycji na rynku.

Reklamacje i zwroty

Jest to jedna z największych zmór sklepów internetowych. Jak zapewne wiesz, według prawa obowiązującego w UE, konsument może zwrócić towar przez 14 dni (nie jest istotne, czy dany towar był zakupiony przez telefon, korespondencyjnie, czy też poprzez sklep internetowy). Oczywiście sytuacje, w których Klient zwraca produkt, którego potrzebuje i z którego zakupu jest zadowolony, to rzadkość. Jednakże musisz liczyć się z tym, że nawet jeżeli jeżeli Twój produkt jest piękny i świetnie wykonany, to Klient może np.: źle w nim wyglądać (jest to szczególnie częste w przypadku odzieży) i chcieć dany towar zwrócić. Zwroty towaru dla niektórych segmentów rynku stały się powodem rezygnacji ze sprzedaży e-commerce. W tym roku podczas urlopu poznałem jednego producenta produktów skórzanych, który był podwykonawcą znanych europejskich marek, w tym polskiej “La Mani”. Producent ten opowiedział mi o swoich doświadczeniach związanych właśnie ze sprzedażą internetową. Okazało się, że piękne kamizelki skórzane (naprawdę piękne, kupiłem nawet Żonie) są bardzo często niedopasowane do danej sylwetki, w związku z czym najlepiej jest, kiedy są wykonywane na wymiar – naturalna skóra układa się różnie, w zależności od sylwetki Klienta. Skutkowało to oczywiście brakiem opłacalności sprzedaży internetowej – mimo niezwykle wysokiej jakości produktu, Klient musiał go zwrócić, ponieważ kamizelka nie leżała na nim dobrze.

Odnawialność

Mówi się, że przy planowaniu budżetu marketingowego, firmy, które sprzedają produkty pojedynczym Klientom, powinny inwestować w marketing nawet 50% zysków, a firmy, które sprzedają produkty abonamentowe, powtarzalne, powinny inwestować około 5-10%. Wyobraź sobie zatem, że sprzedajesz w sklepie produkt Klientowi, a ten Klient co miesiąc wraca do Ciebie ponownie i kupuje średnio Twój produkt przez 6 kolejnych miesięcy. Taka świadomość całkowicie zmienia strategię marketingową sklepu i pozwala inaczej podejść do sprzedaży. Jeżeli wiesz, że Twój Klient kupuje u Ciebie regularnie, to czemu miałbyś nie zaproponować mu stałego abonamentu na dany produkt albo większej paczki tego produktu z rabatem.

Cena

Cena produktu ma wpływ na zatowarowanie, marżę, częstotliwość sprzedaży oraz na grupę docelową Twoich produktów. Jest to temat na osobny artykuł, ale zwróć uwagę na te czynniki, ponieważ mogą być kluczowe z punktu widzenia wyboru strategii marketingowej.

Emocje

Emocje to aspekt pomijany przez wielu strategów e-commerce – a niesłusznie. Dużo łatwiej można sprzedać produkt, jeżeli jesteśmy w stanie powiązać go z pozytywnymi emocjami i przedstawić w odpowiednim otoczeniu. Tak wiem, kampanie coca-coli promują wartości rodzinne, a sam napój jest przecież wodą z cukrem. Niemniej jednak wiele osób nie do końca rozumie, jak można łączyć tematykę rodzinną z coca-colą.   Planując dodanie nowego produktu do sklepu, pomyśl o tym, jak go będziesz sprzedawać. Kawę można świetnie połączyć z pysznym rodzinnym śniadaniem czy udanym biznesowym spotkaniem, a lekki komputer z pracą na plaży czy podróżowaniem. Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie wartościowy. Jeżeli potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu sklepu lub strony internetowej, skontaktuj się ze mną.

Kategorie

Sklepy internetowe

Kontakt

Chcesz wiedzieć więcej?
Porozmawiajmy!