Co składa się na koszt strony internetowej? - Imaggo
wróć

Co składa się na koszt strony internetowej?

Strona www to powszechnie znany środek promocji firmy, czy produktu w Internecie. Każdy wie, czym jest strona internetowa. Czy jednak każdy zdaje sobie sprawę, jak taka strona powstaje i co finalnie składa się na jej koszt? Śmiem wątpić. Niemniej zjawisko to jest jak najbardziej zrozumiałe, bo wiedza ta nie jest potrzeba, aby ze stron korzystać. Z tematem warto się jednak zapoznać, jeśli sami planujemy mieć stronę www, albo chcemy swoją zmienić, czy po prostu rozbudować. Wiedza ta pomoże nam lepiej zrozumieć, czego tak naprawdę oczekujemy. Jaki stopień zaawansowania nas interesuje i czy w ogólne nas na takowy stać. Pozwoli też zrozumieć procesy, które towarzyszą tworzeniu strony. Znajomość tematu usprawni pracę nad projektem, a jak zaraz się dowiesz, czas to jeden z aspektów, który znacząco wpływa na koszt strony. Lepsza komunikacja to mniej poprawek, a to z kolei mniej roboczogodzin itd. 

Dlatego bez względu na to, komu powierzysz wykonanie Twojej strony internetowej ważne jest, żebyś Ty sam miał pojęcie na temat tego, co składa się na finalny koszt strony www. Już sama ta wiedza pozwoli mieć świadomy wpływ na ostateczną cenę, dzięki właściwemu przygotowaniu do rozmów i wybór tylko takich rozwiązań, które rzeczywiście Cię interesują. 

Co składa się na koszt strony internetowej? 

Obsługa klienta, kontakt

Pierwszym i bardzo istotnym punktem każdego projektu jest stworzenie briefu na podstawie rozmów z klientem. Brief powstaje po omówieniu czego od agencji, czy freelancera oczekuje zleceniodawca, czy jest to możliwe w ramach budżetu klienta, ewentualnie jak inaczej można rozwiązać. Jest to bardzo ważny, często niedoceniany element powstawania projektu. Im bardziej szczegółowo opiszemy czego chcemy, jakiego efektu, precyzyjniej opiszemy naszą markę i produkt oraz przedstawimy kim są nasi docelowi klienci, jakie mają potrzeby, wartości, tym lepszy powstanie z tego brief, a w efekcie skuteczna strona. Co istotne w kwestii ceny, im mniej szczegółowo omówimy założenia dotyczące strony, tym większej liczby poprawek możemy się spodziewać, a to dodatkowe godziny pracy i wyższy finalny koszt.

Wynagrodzenie specjalistów

Stopień skomplikowania strony wpływa na ilość osób nad nią pracujących. Innymi słowy, im bardziej autorską stronę sobie zażyczymy, tym więcej specjalistów będzie przy niej pracować. Podliczając czas pracy nad stroną, sumujemy ilość przepracowanych godzin każdego, kto przy niej pracował, od projekt managera, grafika, po UX designera, programistę, itd. 

O stopniu skomplikowania strony przede wszystkim świadczy jej struktura. Dlatego kluczowy będzie wybór typu strony. Od najprostszej do najbardziej skomplikowanej strony www wyróżniamy:

  • strona blog;
  • strona wizytówka firmowa: (pełni przede wszystkim rolę informacyjną);
  • strona podstawowa One Page: (strona taka nie posiada osobnych zakładek, cała jej zawartość znajduje się na jednej stronie);
  • strona podstawowa Landing Page: (pełni przede wszystkim funkcję sprzedażową, pomaga pozyskiwać leady);
  • strona rozszerzona (premium): (rozbudowana strona z indywidualnym projektem graficznym);
  • strona dedykowana: (profesjonalna strona internetowa ze szczególnymi rozwiązaniami i funkcjonalnościami);
  • strona sklepu: (tu istotne będzie, jakie sklep ma posiadać funkcjonalności i integracje).

Trzeba jednak mieć tu na uwadze, że im więcej wymagań będziemy mieć do strony rozszerzonej, czy dedykowanej, tym bardziej skomplikowane one będą, podczas gdy strona sklepu bez większych urozmaiceń finalnie może okazać się od nich prostsza. 

Dalej na stopień skomplikowania strony składają się różne elementy, jak:

  • ilość zakładek;
  • dedykowany, autorski projekt graficzny strony;
  • dopasowanie do identyfikacji wizualnej marki;
  • optymalizacja pod proces pozycjonowania strony;
  • zastosowanie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo strony;
  • dedykowane rozwiązania, funkcjonalności i technologie;
  • możliwość dowolnej rozbudowy strony w każdym momencie;
  • integracje;
  • instalacja WordPressa, bądź własnego autorskiego CMS’a;
  • kodowanie strony.

Koszt zakupu zdjęć, grafik, czy filmów

Jeśli posiadamy zdjęcia, grafiki, ikony, czy filmy (w zależności co nas interesuje) na stronę i co ważne spełniają one wymagane parametry, wówczas punkt ten nas nie dotyczy. Jeśli jednak ich nie mamy, wykonawca naszej strony sam je zakupi, a koszt zostanie dodany do ceny strony. 

Hosting i domena 

Na koszt utrzymania strony www składa się utrzymanie serwera, czyli hosting oraz abonament za domenę. Cena za utrzymanie strony internetowej może być bardzo różna w zależności od 2 kluczowych czynników:

  • jak bardzo strona jest rozbudowana, czy posiada duże pliki, zdjęcia, filmy osadzone na stronie, animacje; 
  • jak dużo osób dziennie odwiedza stronę. 

Im bardziej skomplikowana i rozbudowana strona oraz większa liczba odwiedzających, tym większe parametry serwera będą potrzebne, aby strona była wydajna. Duże strony wymagają tzw. serwerów dedykowanych, których koszt to 3-4 cyfrowe kwoty miesięcznie. Tymczasem koszt utrzymania serwera dla mniejszych stron to średnio 50-200 zł rocznie. Za domenę z kolei zapłacimy od 0 zł (najczęściej za pierwszy rok) – 160 zł netto rocznie.

Dodatkowe usługi

Tutaj już możemy spotkać się z bardzo różnymi usługami dodatkowymi, w zależności, w czym jeszcze specjalizuje się nasz zleceniobiorca. Co jednak ważne są to, jak w tytule, usługi ponadprogramowe i sami decydujemy, czy ich potrzebujemy. Mogą to być m.in.:

  • instrukcja obsługi strony internetowej; 
  • wsparcie techniczne;
  • wsparcie w ramach obsługi strony (dodawanie treści, edycja treści, itp.);
  • doradztwo w zakresie marketingu internetowego;
  • gwarancja współpracy w kolejnych etapach rozbudowy strony internetowej
  • i wiele innych.

Zysk firmy

Wiadomo, że bez względu, czy stronę wykonuje dla nas agencja, czy freelancer po odjęciu wszystkich kosztów, wykonawca naszej strony chce zarobić. Dlatego też finalny koszt strony powiększony będzie o % całej kwoty budżetu, który wykonawca otrzyma, jako swój zysk. Oczywiście mniejszy % będzie przy małej, prostej stronie, a większy przy dużych, skomplikowanych projektach.

Jak widać, na finalny koszt strony składa się dużo różnych elementów. Mając jednak tę wiedzę, wiemy na czym się skupić, jak się przygotować i nie przepłacić. Powodzenia!

Kategorie

Sklepy internetoweStrony internetowe
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)

DOŁĄCZ DO LUDZI POSZERZAJĄCYCH WIEDZĘ

Zapisz się do naszego newslettera!