12 zasad tworzenia dobrych formularzy na strony internetowe

Zacznijmy od tego, czym jest formularz. Jest to forma interakcji z użytkownikiem. Przykładem może być formularz kontaktowy, czy zamówienie w sklepie internetowym. Dzięki formularzowi, użytkownik może w szybki sposób zadać pytanie na temat asortymentu lub usług wykonywanych przez firmę. Na pewno, już nie raz korzystałeś z takiego typu aktywności, no ale jak go stworzyć? Poniżej znajdziesz 12 zasad, które powinny mieć miejsce, przy tworzeniu formularza.

Zadawaj tylko te pytania, które musisz zadać

Formularz to nie miejsce, w którym chcesz zdobyć jak najwięcej informacji lecz tylko te, które są obowiązkowe. Dlatego powinniśmy starać się ograniczyć ilość pytań do minimum. Pamiętaj, aby zadawać tylko NIEZBĘDNE pytania. Nikt nie lubi długich formularzy, o niekończącej się ilości pytań, a już na pewno pytań, które są zupełnie nieistotne w danej sprawie.

Układaj pola w odpowiedniej kolejności

Kolejność zadawania pytań jest rzeczą istotną. Aby nie zakłócić płynności zadawania pytań, postaraj się ułożyć formularz, tak aby pytania zaczynały się od najważniejszych do mniej ważnych.

Dziel długie formularze

Jeśli Twój formularz składa się z dużej ilości pytań, podziel go na kilka etapów. W tej sytuacji, możesz podzielić je ze względu na tematykę lub kolejne kroki. Ułatwi to odnalezienie się użytkownika w formularzu. Zadbaj aby każde pole tematyczne miało określoną etykietę, w związku z zawartymi pytaniami.

Umieszczaj etykiety nad polami lub po ich lewej stronie

Etykiety zawsze zamieszczaj nad polami oraz po ich lewej stronie. Takie ułożenie ułatwia odczytywanie informacji, na jakie użytkownik ma odpowiedzieć pytanie. Co więcej, my- europejczycy czytamy tekst od lewej do prawej, z pewnością osoba uzupełniająca formularz natrafi na pytanie – wzrokiem. Pamiętaj także, że puste miejsca między etykietami mylą użytkowników – unikaj tego.

Dobieraj odpowiednie pola do pytań

Poza polami tekstowymi, najczęściej wykorzystywanymi w formularzach, istnieją też inne – używane w Internecie. Zastosuj je, a Twój formularz będzie bardziej różnorodny.Inne pola w formularzu to:
Checkbox – użytkownik może wybrać kilka opcji do jednego pytania
Radiobuton – osoba wypełniająca formularz może wybrać tylko jedną odpowiedź.
Duże pole tekstowe – użyj go, jeśli potrzebujesz informacji, w której użytkownik sam opisze daną sytuację lub rzecz.
Listy rozwijane – Skorzystaj z nich jeśli chcesz aby użytkownik wskazał odpowiedź, z wcześniej przytaczanych przykładów.

Określ co i jak wpisać w pole

Stosuj język zrozumiały dla każdego człowieka. Unikaj nazw specjalistycznych, żargonu, slangu. Etykiety powinny mieć zrozumiałe nazwy przez wszystkich użytkowników. Jeżeli Twój formularz wymaga umieszczenia daty, przygotuj go w taki sposób, aby każdy mógł w ten sam sposób określić np. swoją datę urodzin. A jeżeli istnieje możliwość, że ktoś nie zrozumie polecenia w etykiecie, postaraj się dodać odnośnik, który podpowie jak się do tego ustosunkować.

Zaznacz co jest obowiązkowe, a co dodatkowe

Jeżeli dane pola są obowiązkowe i bez udzielenia na nich odpowiedzi nie przejdziemy do kolejnego kroku, oznacz je “*” lub pogrubioną czcionką. Jeśli dane pole nie jest obowiązkowe, także o tym powiadom użytkownika.

Nie czekaj z powiadomieniem o błędach

Wyobraź sobie sytuacje, kiedy wypełniłeś formularz składający się z 30 pytań i po kliknięciu call-to-action “gotowe”, pojawia się informacja, że ankieta została błędnie wykonana. Myślę, że każdy by zrezygnował z wypełniania ankiety ponownie. O ile to możliwe, zaraz po błędnie wypełnionym polu, powinna pojawić się informacja o błędzie. Istnieje też możliwość, że jeśli nie możemy poprawiać na bieżąco błędów, to po wypełnionym formularzu powinny pojawić się zaznaczone np. na czerwone, źle wypełnione pola– tak aby ułatwić użytkownikowi wyszukiwanie błędów.

Zadbaj o bezpieczeństwo i poinformuj o tym użytkownika

Zbierając szczegółowe informacje o użytkowniku, zadbaj o jego bezpieczeństwo danych w Internecie. Pamiętaj, że wydostanie się prywatnych informacji o kliencie może narazić go nawet na straty materialne. Chrońmy interesy swoich klientów, np. poprzez prośbę o potwierdzenie tożsamości np. poprzez wysłanego maila, na podany adres. Użytkownik musi także zostać poinformowany przez kogo i w jakim celu zbierane, archiwizowane i przetwarzane są informacje. Zapewnij klienta, że jego dane personalne są bezpieczne.

Maksymalna czytelność i prostota formularza

Tworząc formularz musisz zadbać o jego wygląd, estetykę i czytelność. Używając nieskomplikowanych czcionek nie zmuszasz użytkownika do skupiania się nad każdym słowem. Zastosuj ładne, ale jednocześnie proste czcionki, łatwe do odczytania. Używaj kontrastujących ze sobą kolorów, aby pozwoliły użytkownikowi odróżnić pola do uzupełnienia. Wykorzystaj białe tło, by wyróżnić pola formularza. Zadbaj o przejrzystość informacji.

Zbuduj zaufanie użytkownika

Umieszczone na stronie certyfikaty, referencje i opinie klientów – zwiększają zaufanie pomiędzy użytkownikiem, a Twoją firmą. Jeśli chcesz, aby użytkownik podał Ci swoje dane- przekonaj go. Umieść także link do polityki prywatności Twojego portalu.

Upraszczaj użytkownikowi wypełnianie formularza

Wypełnione pole dotyczące numeru karty, może wypełnić kolejne dotyczące nazwy banku. Jeżeli jest to możliwe, staraj się aby jedno wypełnione pole, mogło wynikać z drugiego. Dzięki temu możesz zmniejszyć liczbę pól i zaoszczędzić czas użytkownika. Kod pocztowy wpisany przez osobę wypełniającą formularz, może wygenerować nazwę miejscowości.

Poprawnie skonstruowany formularz, sprawia, że zmuszeni wykonywaniem tej czynności, nie rezygnujemy po pierwszych trzech pytaniach. Prosta i szybka możliwość wypełnienia formularza, może przełożyć się na ilość jego wypełnień. A jeśli zamieszczamy formularz w sklepie internetowym, to tym bardziej musimy zadbać aby klient sprawnie przeszedł przez wszystkie pytania i dokonał zakupu, w innym razie zrezygnuje i skorzysta z oferty konkurencji.

12 zasad tworzenia dobrych formularzy na strony internetowe
Oceń ten wpis

Ola Ozga

Copywriter i Social Media Ninja w Imaggo

Pozostaw komentarz